In de 18e eeuw hielden koetswerkbouwers zich vooral bezig met het maken van open houten karren die getrokken werden door paarden.
Als in de jaren twintig van de vorige eeuw de eerste vrachtwagens op de wegen verschenen, werden ook hiervoor houten laadbakken gemaakt.
Deze houten opbouw bestond uit een houten open bak waarop een houten frame werd gemonteerd dat diende als draagstructuur voor een zeil. De toenmalige gesloten opbouw was een open opbouw met een huif.
De eerste houten bindlatten voor een gesloten opbouw waren geboren.
De gewoonte om lading op bindlatten vast te sjorren, leeft bij ons nog altijd voort. Vandaag bestaan alle gesloten opbouwen uit een aluminium of een polyester structuur waarop deze lat om lat wordt gemonteerd.
Nochtans bestaan er modernere en lichtere bindsystemen om uw lading te zekeren. Houten bindlatten in een opbouw wegen 60kg tegenover 8kg voor een aluminium bindrail.
Dit systeem biedt nog tal van andere voordelen. Voor meer info
Veel laadbakmerken zijn verplicht om bindlatten in hun laadbak te plaatsen : deze horen bij de stevigheid van de structuur van de laadbak. Bij Smart-Box is dit niet vereist.